Roadtrip Queenstown, Te Anau en Milford Sound - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Melanie Engelfriet - WaarBenJij.nu Roadtrip Queenstown, Te Anau en Milford Sound - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Melanie Engelfriet - WaarBenJij.nu

Roadtrip Queenstown, Te Anau en Milford Sound

Door: Melanie Engelfriet

Blijf op de hoogte en volg Melanie

09 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Queenstown

ROADTRIP TIJD! Samen met drie nieuwe vrienden zijn we naar Queenstown, Te Anau en Milford Sound gereden van maandag tot en met donderdag!

Maandag 9 februari:
Dag van vertrek! Ik was in de regen aan het rennen naar de huurauto met mijn kussen, een geleende tent en al mijn andere spullen onder mijn armen en op mijn rug. Zodra de auto was volgeladen verlieten we Dunedin en waren we onderweg naar Queenstown! Het was een rit van 4 uur, maar absoluut niet saai. De tijd werd goed gevuld met kletsen, met de muziek mee schreeuwen en met de camera proberen het prachtige uitzicht vast te leggen (een haast onmogelijk taak). Het leuke was dat we een soort van een plan hadden voor de gehele trip voor kampeerplaatsen, waar we ons totaal niet aan gehouden hebben. Na wat rondvragen bij het informatie centrum hadden we al snel onze geplande kampeerplaats gedumpt voor een goedkopere aan het meer. We hadden twee tentjes opgezet een halfuur rijden van het centrum van Queenstown af. Man, ik heb geen idee hoe de andere kampeerplaats zou zijn, maar het zou behoorlijk goed moeten zijn om aan deze te tippen! We waren omringd door bergen en zaten aan het meer, we hebben die middag nog gewandeld langs de beekjes en zijn in de avond vertrokken naar de Below Zero Ice Bar in het centrum. Wat was dat gaaf! Alles was van ijs gemaakt. We hebben genoten van de cocktails in de glazen van ijs, de beelden van ijs en met name van de airhockey tafel van ijs! Het werd laat en besloten terug te gaan naar de kampeerplaats, waar we onze ogen uitkeken... Een ontelbaar aantal sterren, wauw. We besloten om naar het meer te wandelen en daar nog wat biertjes te drinken met z'n allen en vallende sterren te spotten. Een fantastische dag die we afsloten met de koudste nacht ooit in een tent.

Dinsdag 10 februari:
Van ijskoud naar bloedheet zodra de zon een beetje op je tent begint te schijnen, yaaay, kamperen! Na een ontbijtje van boterhammen met pindakaas was het tijd om de tenten af te breken en naar het centrum van Queenstown weer te rijden. We hebben toen ontzettend genoten van het kajakken op een klein deel van het énorme meer! Vanuit de kajak was te zien hoe mensen bezig waren met parasailing en paragliding. Na wat rond te hebben gepeddeld was het lunchtijd, we maakte ons haast naar het beruchte Ferg Burger restaurant in Queenstown. Oh my, zij weten wel hoe je een goede burger maakt... En dat wist iedereen in Queenstown met de 40 minuten wachttijd! Maaarrrr, totally worth it! Na een burger weg te hebben gewerkt waar je hart 'auw' van zegt gingen we richting de gondola om de geweldige uitzichten te bewonderen die Queenstown te bieden heeft. Dit gingen we combineren met een paar rondjes rodelen. Het was beide geweldig! Het uitzicht was adembenemend, Queenstown is een fantastische plek. Het enorme meer, de enorme bergen, de enorme wolken die over de bergen heen kruipen, wauw. Uiteindelijk wisten we onszelf weer terug naar de auto te slepen om onze reis voort te zetten naar Te Anau. Eigenlijk moesten we best wel opschieten aangezien veel kampeerplaatsen en hostels al vol zaten en dakloos zijn is geen aantrekkelijke optie. We hadden mazzel, er was plek in een hostel en we konden een kamer krijgen waar we alleen met z'n vieren in zouden zitten! Die avond in Te Anau zijn we naar een lokale - en uitgestorven - bar gegaan waar we wat hebben gedronken en een rondje pool hebben gedaan.

Woensdag 11 februari:
DE DAG DES MILFORD SOUND WAS AANGEBROKEN! In alle vroegte vertrokken we richting Milford Sound, een behoorlijk end rijden over een heuvelachtig landschap waar je oren van blijven ploppen. Het leek af en toe wel een achtbaan, maar met prachtige uitzichten! Na zo'n 2,5 uur rijden waren we aangekomen in Milford Sound, waar we op de boot stapten voor een lange rit langs de bergen. Ik heb me nog nooit eerder zo klein gevoeld. De bergen waren immens. Omdat we de vroege boottocht hadden geboekt zagen we de zon net over de bergen opkomen, wat er sprookjesachtig uitzag. De kapitein had wat zeeleeuwen gespot en ging er vlak langs varen, zo konden we ze zien zonnebaden op de rotsen van dichtbij! Ook kregen we een goede close-up van een waterval. De gehele tijd kon ik alleen maar buiten staan, op het dak of langs de randen van de boot, om de enorme bergen te bewonderen. Het was geweldig, we hadden droog en warm weer met veel zon! Daar hadden we veel geluk bij, want in Milford Sound is er meestal sprake van regen! Na de boottocht besloten we om nog te gaan wandelen in de buurt. Aan het einde van de dag gingen we terug naar het hosteltje in Te Anau waar we de avond ervoor ook sliepen (we hadden erg veel geluk!). In Te Anau gingen we een paar biertjes drinken bij het meer en kletsen voordat het tijd was om te gaan slapen.

Donderdag 12 februari:
Vandaag reden we met de auto wat meer naar het centrum van Te Anau, daar parkeerden we de auto met al onze spullen. Vervolgens was het tijd voor boottocht nummer twee! Dit keer richting de gloeiworm grotten! Aangezien ik zonder problemen tijdens de gehele Milford Sound cruise op het dak van de boot kon bleven staan dacht ik dit weer te gaan doen. Helaas ging deze boot iets sneller, in ieder geval snel genoeg om ervoor te zorgen dat de wind mij de tranen uit m'n ogen blies. Ik weigerde om de walk of shame terug naar de kabine te maken en maakte er maar het beste van: proberen om zover mogelijk naar voren te leunen en hopen dat de wind je draagt. Na een behoorlijke frisse boottocht gingen we aan land, vanaf dat punt moesten we door de natte en krappe grotten heen wandelen (het was geen goede plek om rond te lopen als je 1.83 meter lang bent). Uiteindelijk kwamen we bij een donker platform uit met een minibootje, vanaf daar dreven we voor kort door de met gloeiwormen begeven grot. De blauwe lichtjes langs de de grot en de weerspiegeling daarvan in het water scheen in het donker, het was prachtig. Uiteindelijk was het tijd voor de terugreis, waarbij we wat ervaringen rijker waren en een sterkere bond hadden met z'n allen. Ik ben dol op deze hele reis! Tijdens de gehele roadtrip hadden we zon en warm weer. En ja hoor, zodra we Dunedin binnenrijden is het weer fris en grijs, typical! Gelukkig heb ik genoeg toffe mensen leren kennen die de grauwe en grijze dagen ook leuk maken! Loving everything about New Zealand!